صبا روز

ساخت وبلاگ

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا فردا (یکشنبه) سفر تاریخی خود را به کشور کوبا آغاز می کند.

خبرگزاری ایرنا: از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این سفر دو و نیم روزه فرصتی مغتنم برای تحقق آمال دیپلماتیک اوباما و دولت رائول کاسترو خواهد بود که حدود یک سال قبل از سوی دو طرف ابراز شدند.

آمریکا و کوبا دو دشمن سابق جنگ سرد پس از نیم قرن متارکه اکنون بار دیگر روابط خود را آغاز کرده اند. مسافران و تجار آمریکایی مشتافانه به دنبال فرصت های پیش روی خود در این کشور کوچک هستند که به فاصله 90 مایلی جنوب ایالت فلوریدا قرار دارد.

سفر رییس جمهوری آمریکا برای نخستین بار از زمان دیدار «کالوین کولیج» سی امین رییس جمهوری این کشور (1929-1923) به کوبا انجام می شود. این دیدار همچنین برای نخستین بار از زمان توافق اعلام شده توسط رئیس جمهوری آمریکا و کاسترو درباره از سرگیری روابط شان در دسامبر سال 2014 میلادی (آذر 93) انجام می شود. 

روابط دیپلماتیک ایالات متحده آمریکا و کوبا از سال ۱۹۶۱ (1340) متوقف شد. مناسبات دو کشور پس از به ثمر رسیدن انقلاب کوبا در سال ۱۹۵۹ میلادی (1338) و روی کار آمدن دولت کمونیستی به رهبری «فیدل کاسترو»، وخیم شد.

آمریکا در اکتبر 1960(1339)، دو سال پس از به قدرت رسیدن فیدل کاسترو، این کشور را برای نخستین بار هدف تحریم و محاصره اقتصادی قرار داد.

اوباما و رائول کاسترو برای نخستین بار در مراسم خاک سپاری «نلسون ماندلا» رهبر فقید آفریقای جنوبی دست یکدیگر را فشردند و در پی آن، قصد عادی کردن روابط میان واشنگتن و هاوانا را به اطلاع جهانیان رساندند.

با ازسرگیری روابط رسمی واشنگتن و هاوانا، پرچم کوبا پس از گذشت 54 سال بر فراز سفارت این کشور در واشنگتن به اهتزار درآمد.

اوباما در سفر روز یکشنبه با همتای کوبایی خود دیدار و گفت و گو خواهد کرد؛ صحنه ای که تا همین چند سال قبل حتی تصورش هم ممکن نبود.

وی همچنین قرار است با مخالفان سیاسی کوبا دیدار کند. 

مقام های کاخ سفید به خوبی می دانند که اوباما نمی تواند منکر اختلاف نظر همیشگی و عمیق میان سران دو کشور شود و اظهارات وی به رغم تلاش برای بهبود روابط، به منظور یافتن نشانه های گستاخی واشنگتن در سوق دادن دولت هاوانا به سوی محقق شدن وعده هایش درباره اصلاحات به دقت مورد بررسی قرار خواهد. 

برونو رودریگز وزیر خارجه کوبا پیش از سفر اوباما به کشورش نظریه ترغیب کوبا به اجرای اصلاحات را مورد انتقاد قرار داده است.

اوباما در این سفر در ضیافت شام حضور خواهد یافت و بر سر مزار خوزه مارتی قهرمان استقلال کوبا تاج گل خواهد گذاشت. وی همچنین قرار است در سالن نمایش هاوانا سخنرانی کند و این سخنان از تلویزیون کوبا پخش خواهد شد.

سفر اوباما در بحبوحه بحث های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا انجام خواهد شد که تمایل آمریکا به برقراری مناسبات با کشورهایی نظیر کوبا و ایران در مرکز توجه قرار گرفته است.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 189 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 23:26

یک روزنامه معتبر انگلیسی نوشت: اگر روسیه جریان گاز طبیعی به شرق و مرکز اروپا را متوقف کند، اتحادیه اروپا با موج فاجعه بار مهاجران به خصوص از اوکراین روبرو خواهد شد.

خبرگزاری تسنیم: روزنامه فایننشال تایمز نوشت: اگر اوضاع بر سر تحریمهای ضد روسی غرب تشدید شود، مسکو ممکن است صادرات گاز طبیعی به کشورهای اروپایی را قطع کند و این مسئله تبعات فاجعه باری برای اتحادیه اروپا به همراه خواهد داشت.

این روزنامه در ادامه افزود: کشورهای اروپایی که با بحران مهاجرت روبرو هستند، از یک فاجعه جدید به شدت ترس و واهمه دارند، به خصوص قطع عرضه گاز روسیه به مناطق مرکزی و شرقی اروپا می تواند بحران جدیدی را ایجاد کند.

کشوری که بیشترین آسیب را از قطع صادرات گاز روسیه متحمل خواهد شد، اوکراین خواهد بود. در صورت قطع صادرات گاز روسیه، اوکراین با فروپاشی اقتصادی روبرو می شود و ممکن است اوکراینی ها به سایر کشورهای اروپایی از جمله لهستان، آلمان مهاجرت کنند. این وضعیت موجب تشدید بحران مهاجرت در اروپا خواهد شد.

مهمترین شرط برای جلوگیری از وقوع این سناریوی فاجعه بار این است که اروپا نقش روسیه در نظم اقتصادی و ژئوپلیتیک اروپا را به رسمیت بشناسد.

روابط روسیه و غرب طی ماه های گذشته به خصوص پس از بحران شرق اوکراین با تنش زیادی روبرو شده است. سطح روابط دو طرف به پایین ترین سطح پس از جنگ سرد تنزل یافته است. آمریکا و سایر کشورهای غربی با طرح این ادعا که روسیه در تحولات شرق اوکراین دست داشته، تحریم های زیادی را علیه مسکو اعمال کرده اند.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 188 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 23:26

ونسان کمپانی به دلیل مصدومیت دیگر قادر نخواهد بود برای تیم ملی بلژیک و منچسترسیتی به میدان برود.

خبرگزاری ایسنا: ونسان کمپانی مدافع مستحکم تیم ملی بلژیک و منچسترسیتی که دچار مصدومیت شده است دیگر قادر نخواهد بود برای تیم ملی کشورش به میدان برود. کمپانی البته به احتمال زیادی می تواند تیم ملی کشورش را در درقابت های یورو همراهی کند ولی او دیگر نخواهد توانست برای منچسترسیتی در این فصل به میدان برود.

سیتی که از جام حذفی کنار رفته است و در جام اتحادیه نیز به قهرمانی رسیده است تلاش می کند سهمیه لیگ قهرمانان را برای فصل آینده به دست اورد. آنها به همین منظور باید فردا یکشنبه در دیداری حساس در لیگ برتر برابر منچستریونایتد در داربی شهر منچستر به میدان بروند و در ادامه در لیگ قهرمانان اروپا باید برابر تیم متمول پاریسی یعنی پاری سن ژرمن به میدان بروند.

نبود کمپانی قطعا باعث خواهد شد تا سیتی در بازیهای آینده با چالشی سخت روبرو شود البته قرار است در نبود این بازیکن اوتامندی و مانگالا به میدان بروند.

به این ترتیب کمپانی و هازارد در بازی های این ماه بلژیک که به منظور افزایش آمادگی قبل از یورو 2016 برگزار خواهد شد غایب خواهند بود.

هازارد در بازی چلسی با پاری سن ژرمن در لیگ قهرمانان اروپا مصدوم شد. پدر او در گفتگو با روزنامه های بلژیک مدعی شده است او 4ماه با تحمل درد در بازی های چلسی حضور داشته است و اکنون ویلموتس سرمربی تیم ملی بلژیک او را در لیست آخر تیم ملی قرار نداده است. طبیعتا با رفع مصدومیت او هم به جمع بازیکنان بلژیک برخواهد گشت و قطعا در یورو حضور خواهد داشت.

کمپانی هم در لیگ قهرمانان اروپا و در بازی منچسترسیتی با دیناموکیف مصدوم شد و ویلموتس نام او را هم در آخرین لیستش قرار نداده است. هنوز دقیقا مشخص نیست کاپیتان سیتی چه زمان به میادین باز خواهد گشت ولی به احتمال زیاد در تابستان قبل از یورو او بار دیگر به میادین باز خواهد گشت.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 166 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 23:26

سرمربی سابق کهکشانی‌ها به سرمربی کنونی رئال مادرید توصیه هایی را درباره چگونگی به کارگیری ستاره پرتغالی در زمین بازی انجام داد.

خبرگزاری فارس: کارلو آنچلوتی سرمربی فصل آینده بایرن مونیخ  توصیه‌هایی به زیدان کرده که از رونالدو بهترین استفاده را کند.

رونالدو در زمان مربیگری آنچلوتی توانسته بود 2 بار کفش طلا و 2 بار توپ طلا را از آن خود کند. مربی سرشناس ایتالیایی امروز در مصاحبه با روزنامه آس اسپانیا گفت: رونالدو یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال است. به نظرم او بهترین مهاجم تاریخ فوتبال جهان است. او بهترین بازیکنی است که برایش مربیگری کردم.

وی افزود: استفاده از رونالدو  به عنوان مهاجم نوک ، کار درستی نیست. زیرا او دوست ندارد به محض برگشت، پشت به دروازه باشد. او نیاز به فضا دارد. در شرایطی که فضا برای او مهیا شود فوق العاده عمل می کند.

کارلتو ادامه داد: ابتدا در رئال مادرید با ترکیب 3-3-4 بازی کردم و رونالدو را در جناح راست گذاشتم. اما بعد فهمیدم  نیاز به فضای بیشتری دارد. در نتیجه به  اجازه دادم تا در دو جناح حرکت کند و به عنوان بازیساز عمل کند.

سرمربی فصل آینده بایرن در پایان گفت: رونالدو باید آزاد باشد و آنچه را فکر می کند درست است، انجام دهد. این آزادی عمل برای رونالدو مثبت است و برای حریف مرگبار خواهد بود.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 169 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 21:33

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: نوروز ایرانی از انطباق مرکز قرص خورشید با نقطه اعتدال بهار به وقوع می پیوندد.

خبرگزاری مهر: مسعود عتیقی با بیان اینکه کره خورشید در آسمان به صورت یک دایره دیده می شود و هر دایره ای دارای یک مرکز است، گفت: در اولین روز از فصل بهار که از انطباق مرکز قرص خورشید با نقطه اعتدال بهاری نوروز ایرانی آغاز می شود، بهار طبیعت نیز حادث خواهد شد.

وی با بیان اینکه در ساعت ۸ و یک دقیقه صبح یکشنبه و در اولین روز بهار، نوروز ۹۵ آغاز می شود، گفت: در زمان تحویل سال، مرکز خورشید بصورت دایره ای در کره آسمان به نقطه اعتدال بهاری منطبق می شود؛ در این زمان طول روز و شب در سراسر کره زمین با هم برابر است که با گذشت روزهای بهار؛ طول روز بیشتر و طبیعتا از طول شب کاسته می شود.

عتیقی افزود: بر اساس شواهد، ایرانیان باستان از این تصاویر و تغییرات طول شب و روز به خوبی آگاهی داشته اند، دوایر استوای آسمان و دایره البروج ( مسیر حرکت ظاهری خورشید بر کره آسمان) با یکدیگر زاویه ۲۳ و نیم درجه می سازند و از برخورد این دو دایره با یکدیگر، دو نقطه تقاطع که یکی اعتدال بهاری و دیگری اعتدال پاییزی است ایجاد می شود.

به گفته وی، بدیهی است در حالی که بهار در نیمکره شمالی آغاز می شود، نیمکره جنوبی در آستانه فصل پاییز قرار دارد بنابراین فصول در طرفین شمالی و جنوبی کره زمین عکس هم اتفاق می افتد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: نقطه اعتدال بهاری به علت حرکت تقدیمی زمین (حدود هر ۲۶ هزار سال) در جهت عقربه های ساعت در فضا جابجا می شود و به استقبال مهر یا خورشید که ظاهرا خلاف جهت عقربه های ساعت در کره آسمان جابجا می شود، می رود تا در نتیجه سال اعتدالی که از سال نجومی قدری کوتاه تر است ایجاد شود.

وی گفت: در آغاز بهار خورشید بین صورت فلکی سطل آب(دلو) و ماهی(حوت)  است.


صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 193 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 21:33

رئیس جمهور سوریه با اشاره به تأثیرات مثبت پیروزی‌های این کشور در جنگ کنونی تأکید کرد که اراده غرب با منافع ملت‌های منطقه که به حاکمیت و حق خود در تعیین سرنوشتشان پایبند هستند، تناقض دارد.

خبرگزاری فارس: «کمال خرازی» وزیر خارجه اسبق جمهوری اسلامی ایران امروز شنبه با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دیدار کرد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد که اسد در این دیدار تأکید کرده است: «پیروزی ملت سوریه و همپیمانانش در این جنگ در ایجاد جهانی با موازنه و با عدالت بیشتر در مقابله با تلاش‌های استعمارطلبانه غرب و مزدورانش در منطقه سهیم خواهد بود».

وی همچنین تصریح کرد که اراده غرب با منافع ملت‌های منطقه که به حاکمیت و حق خود در تعیین سرنوشتشان پایبند هستند، تناقض دارد.

در همین راستا، خرازی نیز اظهار داشت که حمایت ایران از سوریه چه برای مقابله با تروریسم تکفیری تحت حمایت خارج و چه روند سیاسی باشد سیاست راهبردی ایران است.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 176 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 21:33

مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از پذیرش ۲۷۴ هزار و ۱۳۹ نفر از فرهنگیان در مراکز اسکان نوروزی خبر داد.

خبرگزاری تسنیم: فرشید سیاری در خصوص پذیرش فرهنگیان در مراکز اسکان نوروزی اظهار داشت: تاکنون 61 هزار  و48 خانوار فرهنگی در ستادهای اسکان نوروزی پذیرش شده‌اند که تعداد این افراد 274 هزار و 139 نفر است.

وی افزود: همچنین 14 هزار و 357 خانوار غیرفرهنگی به تعداد 61 هزار و 601 نفر نیز در مراکز اسکان نوروزی فرهنگیان پذیرش شده‌اند.

مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: استان‌های فارس، خراسان رضوی، اصفهان، گیلان، یزد و خوزستان بیشترین پذیرش فرهنگیان در ستادهای اسکان را داشته‌اند.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 196 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 20:24

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت برای حفظ سلامت افراد؛ نکات تغذیه‌ای در دید و بازدیدهای نوروزی را تشریح کرد.

خبرگزاری تسنیم: زهرا عبداللهی درباره نکات تغذیه‌ای در دید و بازدیدهای نوروزی اظهار داشت: انواع شیرینی‌های ساده و در اندازه کوچک برای پذیرایی میهمانان خود تهیه کنید تا میهمانان با افزایش دریافت قند و چربی اضافی مواجه نشوند و هم چنین برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در مصرف شیرینی و شکلات زیاده روی نکنید.

وی در ادامه افزود: به منظور پیشگیری از اضافه وزن و چاقی، در دید و بازدیدها به جای شیرینی‌های خامه‌ای و شکلاتی که حاوی مقدار زیادی کالری هستند، از انواع خشک و ساده شیرینی‌ها در اندازه کوچک استفاده کنید.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: به جای مصرف شیرینی و شکلات در دید و بازدیدهای نوروزی بهتر است از میوه استفاده شود. میوه‌ها علاوه بر ویتامین‌ها و املاح معدنی که برای حفظ سلامت بدن لازمند، حاوی ترکیباتی به نام آنتی اکسیدان هستند که نقش آنها در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر ازجمله دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها شناخته شده است.

وی همچنین گفت: مصرف زیاد میوه هم موجب اضافه وزن و چاقی می شود. روزانه 2 تا 4 واحد از گروه میوه‌ها می‌توان استفاده کرد و هر واحد میوه معادل یک عدد میوه با اندازه متوسط است.

عبداللهی گفت: اگر در طول روز چند دید و بازدید در پیش دارید، هر بار از یکی از انواع شیرینی، شکلات، آجیل و یا میوه استفاده کنید که با اضافه دریافت انرژی دچار اضافه وزن و چاقی نشوید.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه برای صرف چای، به جای قند و شکلات از کشمش، توت خشک و یا خرما در حد کم استفاده کنید، تأکید کرد: مصرف مواد قندی و شیرین مثل شربت ها، شکلات، آب نبات، پولکی، گز و سوهان را محدود کنید.

وی گفت: در مصرف آجیل زیاده روی نکنید. انواع مغزها و تخمه‌ها حاوی مقادیر زیادی چربی هستند. بطوریکه هر 100 گرم آن‌ها حاوی 500 تا 600 کالری است.

عبداللهی افزود: از انواع آجیل‌های بدون نمک و یا کم نمک استفاده کنید زیرا آجیل‌های شور با داشتن مقادیر زیاد نمک، زمینه را برای فشار خون بالا فراهم می‌کنند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت با تأکید بر این که در میهمانی‌های نوروزی، در وعده ناهار و شام، برای پرهیز از دریافت زیاد کالری که با مصرف غذاهای چرب و سرخ شده وارد بدن می‌شود، سعی کنید نیمی از بشقاب خود را با سالاد و سبزی پر کنید، افزود: روزانه 5 بار در روز (400 گرم) سبزی و میوه مصرف کنید به دلیل اینکه مصرف سالاد و سبزی به دلیل داشتن فیبر، جذب چربی‌ها و مواد قندی را نیز کاهش داده و بدین ترتیب از اضافه وزن جلوگیری می کند.

وی تأکید کرد: مصرف نوشابه (حتی انواع کم کالری) و آبمیوه‌های صنعتی را که حاوی قند زیادی هستند را به حداقل رسانده و به جای آنها از آب ساده و یا دوغ‌های کم نمک و بدون گاز استفاده کنید.

به گزارش وزارت بهداشت، عبداللهی افزود: برای سلامتی و نشاط بیشتر در ایام نوروز نیز مانند سایر روزهای سال به جای مصرف غذاهای چرب و سرخ شده، از غذاهای بخار پز، آب پز و تنوری استفاده شود.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: همه روزه در کنار تغذیه متعادل، تحرک بدنی و ورزش داشته باشید و حداقل 30 دقیقه پیاده روی تند در روز داشته باشید.

وی با بیان اینکه برای برخورداری از آرامش و سلامتی در طول سفرهای نوروزی و ایام دید و بازدید، تعادل در مصرف مواد غذایی را فراموش نکنید. همچنین برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در ایام نوروز به مقدار کالری دریافتی از آنچه در طول روز می خورید، دقت کنید.

عبداللهی در پایان توصیه کرد: حتی‌الامکان فست فودها (سوسیس، کالباس، پیتزا و انواع ساندویچ‌ها) و سیب زمینی سرخ کرده و پرنمک را محدود کنید.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 178 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 20:24

همزمان با آغاز تعطیلات نوروزی مصرف بنزین در کشور روند صعودی به خود گرفت به طوریکه در تاریخ پنجشنبه 27 اسفند ماه به ۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر رسید.

خبرگزاری فارس: همزمان با آغاز تعطیلات نوروزی مصرف بنزین در کشور روند صعودی به خود گرفت به طوریکه در تاریخ پنجشنبه 27 اسفند ماه به  98 میلیون و 900 هزار لیتر رسید.

این گزارش حاکی است: مصرف بنزین در استانهای تهران 19 میلیون لیتر، اصفهان  هشت میلیون لیتر، فارس پنج میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر و خراسان رضوی پنج میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر بوده است که نشان دهنده  رشد 14 درصدی نسبت به روزهای قبل بوده است.

مصرف بنزین کل کشور در روز چهارشنبه 26 اسفندماه امسال با 13 درصد افزایش از مرز 86 میلیون و 500 هزار لیتر گذشت.

براساس این گزارش، در روز ٢٦ اسفندماه به ترتیب استانهای تهران با 18 میلیون و 500 هزار لیتر، اصفهان 7 میلیون و 500 هزار لیتر، فارس پنج میلیون و 900 هزار لیتر  و خراسان رضوی چهار میلیون و 300 هزار لیتر بیشترین مصرف کشور را به خود اختصاص دادند.

این در حالی است که مصرف بنزین کل کشور در بازه زمانی ١٧ تا ٢٥ اسفندماه امسال با بیش از دو میلیون لیتر افزایش به میانگین روزانه ٧٥ میلیون و ٤٧٧ هزار لیتر رسید، در حالی که این مقدار در هفته منتهی به ١٦ اسفندماه ٧٣ میلیون لیتر بود.

آمار مصرف بنزین معمولی در این دوره نشان می دهد که در این مدت به طور میانگین روزانه  بیش از ٧٢ میلیون لیتر بنزین معمولی مصرف شده است.

گزارش فارس اضافه می کند پیش بینی مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی قبل از آغاز تعطیلات نورزی از مصرف بیش از 100 میلیون لیتر در ایام نوروز حکایت می کرد.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 183 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 20:24

رئیس جمهوری مستعفی یمن گفت: همه درها برای دستیابی به صلح دائم و همیشگی با حوثی‌ها باز است.

خبرگزاری ایسنا: به نقل از پایگاه اینترنتی النشره، عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن گفت، طبق طرح کشورهای خلیج فارس و نتایج نشست گفت‌وگوی ملی فراگیر و قطعنامه‌های شورای امنیت همه درها برای دستیابی به صلح دائم با حوثی‌ها و علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن باز است.

وی گفت: صلح همیشگی چیزی است که یمن را از هرگونه درگیری‌های آینده دور می‌کند. از این رو همگان باید تلاش کنند تا به راهکاری که موجب برقراری امنیت و ثبات می‌شود دست یابند.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 175 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 18:45

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در حالی دوشنبه شب سخنرانی خواهد داشت که پیش بینی می‌شود پس از اظهارات او هیچ سوالی در مورد مواضع حزب الله در قبال تحولات اخیر منطقه‌ای باقی نماند.

خبرگزاری تسنیم: به نقل از پایگاه خبری العهد، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در حالی دوشنبه شب سخنرانی خواهد داشت که پیش بینی می شود پس از اظهارات او هیچ سوالی در مورد مواضع حزب الله در قبال تحولات اخیر منطقه ای از جمله توصیف حزب الله به عنوان یک گروه تروریستی، خروج جزئی نیروهای روس از خاک سوریه و نیز احتمال جنگ جدید اسرائیل علیه لبنان باقی نماند.

محافل داخلی و منطقه ای در انتظار سخنرانی نصرالله

طبق روال همیشگی در مورد سخنرانی حسن نصرالله ، صحنه داخلی و منطقه ای در انتظار سخنرانی ایشان هستند که قرار است دوشنبه شب ساعت هشت و نیم از شبکه المیادین پخش شود.

این اظهارات در واقع گفت وگو با غسان بن جدو است که در آن هیچ سوالی را در مورد موضع  حزب الله در قبال تحولات مختلف بی پاسخ باقی نخواهد ماند و در صدر این تحولات توصیف حزب الله به عنوان یک سازمان تروریستی و احتمال حمله اسرائیل به لبنان و نیز بحران‌های موجود در این کشور است.

روشن شدن روابط حزب الله با عربستان

گفته می شود که نصرالله در اظهارات خود روابط حزب الله با عربستان سعودی را روشن خواهد کرد به ویژه پس از اینکه عربستان حزب الله را در فهرست گروههای تروریستی قرار داده است.

علاوه بر این دبیرکل حزب الله به روابط سعودی- ایرانی در پرتو تحولات اخیر خواهد پرداخت.

در همین ارتباط سید حسن نصرالله به شرح اوضاع رژیم صهیونیستی در این اواخر اشاره خواهد داشت و در این چارچوب احتمال جنگ اسرائیل علیه لبنان را با توجه به تحولات اخیر مربوط به خروج جزئی روسیه از سوریه مطرح خواهد کرد و در مورد پاسخ حزب الله به هرگونه تجاوز جدید اسرائیل نیز توضیح خواهد داد.

بر اساس اطلاعات موجود دبیرکل حزب الله تحلیل این حزب و ارزیابی آن از گام روسیه مبنی بر خروج جزئی از خاک سوریه را تشریح خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو نیز  به تحلیل‌های برخی اخبار مربوط به خروج حزب الله از سوریه پاسخ داده و دیدگاه خود در مورد اوضاع سوریه در سایه احتمال حل و فصل مسالمت آمیز ناشی از توافق آمریکا و روسیه را بیان خواهد کرد.

پیام نصرالله به تونس

ایشان همچنین در صحبت‌های خود برای تونس که با قرار دادن نام حزب الله در فهرست گروههای تروریستی مخالفت کرد، پیام  خواهد داشت.

نصرالله در مورد لبنان نیز به بحران های موجود و پرونده‌های حل نشده اشاره خواهد داشت و بار دیگر موضع حزب الله در قبال فتنه سنی- شیعی را تکرار خواهد کرد.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 154 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 18:45

یک روزنامه اتریشی اعلام کرد که قیمت بسیار مناسب گاز ایران برای مصارف صنعتی و خانگی موجب شده است تا تمایل کشورهای اروپایی برای خرید گاز از ایران شدت یابد.

خبرگزاری ایرنا: روزنامه استاندارد چاپ اتریش نوشت:  از آنجایی که اتحادیه اروپا پس از بحران روابط با روسیه که نقش مهمی در تامین گاز کشورهای اروپایی دارد، برای ایجاد تنوع در منابع و مسیرهای دریافت گاز، به دنبال گزینه های جدیدی می گردد، ایران را از گزینه هایی یافت که می تواند در بلند مدت کمبود گازش را تامین کند.

این روزنامه افزود: بسیاری از مشتریان خرید گاز اروپایی بر این باورند که با توجه به لغو تحریم ها علیه تهران، ایران می تواند بهترین فرصت برای سرمایه گذاری بر روی صنعت گاز باشد.

ایران پس از روسیه، دومین کشور به لحاظ دارا بودن ذخایر گازی است. میزان ذخایر گازی اثبات شده ایران تا سال 2005 ، 5/27 تریلیون متر مکعب بوده است که معادل 16٪ کل ذخایر جهان می باشد. اکنون ایران بیشتر از 424 میلیون متر مکعب گاز در روز برای واحدهای پتروشیمی، نیروگاه ها، صنایع داخلی، تزریق به چاه های نفت، مصارف خانگی و صادر کردن به کشورهای همسایه و بازارهای بین المللی تولید می کند.

این روزنامه با اشاره به اینکه صادرات گاز ایران به اروپا حدود 40 سال قدمت دارد، افزود: با توجه به قیمت های فعلی گاز طبیعی و بازار موجود در کشورهای همسایه و منطقه برای گاز ایران و همچنین توفق هسته ای این کشور با قدرت های جهانی، کشورهای اروپایی در انتظار عملیاتی شدن صادرات گاز ایران هستند.

شرکت ملی صادرات گاز ایران در تلاش است تا با اجرای خط لوله ناباکو بتواند در تامین انرژی اروپا نقش موثری داشته باشد که با اجرا شدن این خط لوله ایران بعنوان دومین کشور دارنده منابع گازی می تواند بعنوان رقیب شرکت گازپروم روسیه گاز خود را از طریق مرز ترکیه به کشورهای اروپایی انتقال دهد.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 172 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 18:45

دائره المعارف یا تفسیر اجتهادی!؟/ نه کتاب تفسیر اجتهادی است نه مولف یک مفسر

سرویس فرهنگی فردا: در قرن اخیر، تفسیرهای زیادی توسط دانشمندان مسلمان به رشته تحریر درآمد. یکی از تفاوت‌های اساسی این آثار با تفاسیر گذشته، توجه به ابعاد اجتماعی، تربیتی و علمی قرآن کریم است. 

در سالهای اخیر دو عنوان کتاب با نامهای «تفسیر راهنما»، به روش ترتیبی و «فرهنگ قرآن» به روش موضوعی، توسط گروهی از محققان و با نظارت حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی به چاپ رسید، که در این نوشتار سعی داریم از بعد ارزش «تفسیر اجتهادی» آن دو را ارزیابی کنیم. این امر در ضمن دو مقدمه و پس از آن جمعبندی و نتیجهگیری صورت میگیرد:

مقدمه اول: تفسیر قرآن در اصطلاح به معنای پرده‌برداری از مراد خداوند در آیات قرآن کریم است، که خود دارای مراحل و لایه‌هایی است و به دو سبک ترتیبی و موضوعی انجام می‌گیرد.

مفسر، پس از تفسیر آیات قرآن و کشف معنای آیات و مراد جدی خداوند، برای کاربردی کردن آیات و به روز کردن مطالب تفسیری خود، وارد مرحله بعد میشود. در این مراحل بعد میشود، که یکی از آنها استخراج معانی بطنی و تطبیقی (پیامگیری) از آیات قرآن است. به عبارت دیگر، مفسر باید ابتدا مراد الاهی را از آیات قرآن استخراج کند و معنای آیه را به خوبی تبیین کند؛ آن گاه با تکیه بر قواعد استخراج معنای بطنی و با توجه به مسائل روز جامعه، پیامهای درون آیه را در زمینههای اجتماعی، سیاسی، تربیتی و علمی، با تکیه بر مراد و معنای اصلی آیه، به دست آورد. همانگونه که بیان شد، این کار در تفاسیر قرن اخیر، متداول است استخراج دیدگاه قرآن در این زمینهها، به دو روش ترتیبی و موضوعی، مورد توجه قرآن پژوهان و مفسران شیعه و سنی است. (از جمله میتوان به این تفاسیر اشاره کرد: المیزان، نمونه، پرتویی از قرآن، من هدی القرآن، المنار، التحریر و التنویر، الجواهر و ... . و نیز تفاسیر و مقالات فراوانی که با عنوان تفسیر علمی، تفسیر تربیتی، تفسیر اجتماعی و ... به رشته تحریر در آمدهاند)

مقدمه دوم: تفسیر، اعم از موضوعی و ترتیبی، همچون هر فعالیت علمی، به دو صورت قابل انجام است: اجتهادی و تقلیدی. در روش اجتهادی، مفسر سعی می‌کند با به‌کارگیری روش صحیح و تکیه بر علوم پیش نیاز و مقدماتی به کشف مراد جدی خداوند از آیات پرداخته، با نقل و نقد آراء دیگرمفسران، نظر نهایی خویش را در استنباط مفاهیم قرآنی و مراد خداوند از آیات، به اثبات رساند. در این قسم از تفسیر، مفسر، علاوه بر بررسی و مطالعه اقوال تفسیری دیگر مفسران، به منابع اولیه معرفتی دین، یعنی: آیات قرآن، روایات معصومان ع و ادله عقلی، رجوع می‌کند و گاه هیچیک از آراء تفسیری گذشتگان را در مورد معنای برخی آیات نمی‌پذیرد و خود تفسیری جدید از آیه ارائه می‌کند. شیخ طوسی، امین الاسلام طبرسی، فیض کاشانی، علامه طباطبایی، آیت الله مکارم شیرازی و برخی دیگر از تفسیرنگاران قدیم و جدید را می‌توان در زمره این دسته از مفسّران برشمرد.

در روش تقلیدی، تفسیرنگار، به جای رجوع به منابع اولیه معرفتی دین، با رجوع به آثار و اقوال مفسران پیشین، به انتخاب یکی از اقوال موجود دست می‌زند و عموما، از جهت محتوایی، دارای نظر بدیع و مختص به خود نیست. این دسته از نگارندگان، در علوم پیش نیاز تفسیر (مبانی، قواعد، روشها و گرایش‌ها و ...) به تحقیقات گسترده و تخصصی دست نزده‌اند.

با این توضیح روشن می‌شود که، عنوان «مفسِّر» به صورت حقیقی، بر آن دسته از دانشمندان قرآنی قابل اطلاق است که اولا برای کشف مراد خداوند از آیات، به منابع درجه اول رجوع کرده باشند و ثانیا به اندازه‌ای نوآوری محتوایی در تفسیر آیات الاهی داشته باشند که بتوان گفت، این شخص، گامی در جهت کشف معنای آیات، پیش برده باشد و اساسا نمی‌توان گفت شخصی خود را مفسّری مستقل، مجتهد و صاحب نوآوری بداند، ولی آراء جدید تفسیری قابل توجهی نداشته باشد. در غیر این صورت، اطلاق تفسیر بر یک کتاب و مفسّر بر نویسنده آن، از باب مجاز و تسامح است. البته باید توجه داشت که آثار قرآنی از این دست، گرچه از جهت توجه به نیاز جامعه، کاربردی کردن تفاسیر موجود و آسان کردن دسترسی عموم مردم به تفسیر آیات، ارزشمند و شایسته تقدیر است، ولی یک کار اجتهادی و تفسیری حقیقی به شمار نمی‌آید.

مقدمه سوم: مؤلفان دو کتاب مذکور، در مقدمه جلد نخست «تفسیر راهنما» و نیز در یکی از مجلدات فصلنامه «پژوهش‌های قرآنی» انگیزه خود از نگارش این دو کتاب را بیان داشته، مدعای خود را به لحاظ محتوایی و نوآوری آشکار ساخته‌اند.

طراح اصلی این کتاب در پیشگفتار کتاب، به تشریح درباره انگیزه و مراحل شکل‌گیری آن سخن گفته است. وی انگیزه اصلی خود در این کتاب را، بیشتر در جهت تهیه یک فهرست موضوعی قرآنی، با توجه به پیامهای برداشت شده از آیات بیان کرده است، که بعد از تشکیل گروه تحقیق برای انجام این امر، ابتدا «تفسیر راهنما» نگارش می‌یابد که به استخراج پیام آیات پرداخته و سپس «فرهنگ قرآن» که به دسته‌بندی موضوعی پیام‌های قرآن روی آورده است. آقای ترابی، یکی از محققان همکار در نگارش این کتاب، در مقاله‌ای از فصلنامه در این باره چنین می‌نویسد: «از آنچه مبتكر و و طرّاح اين روش، جناب حجةالاسلام والمسلمين اكبر هاشمي رفسنجاني در مقدمه جلد اوّل تفسير راهنما نگاشته است استفاده مي‏شود كه طرح آغازين اين حركت بيش از آنكه جنبه تفسيري داشته باشد، كاري در جهت جداسازي و دسته‏بندي پيامهاي محتوايي قرآن و تلاش به منظور آسان‏يابي مفاهيم بوده است». 

در همین فصلنامه، جناب آقای معادیخواه، از پیشگامان طرح این کتاب، نیز «نگارش تفسیر موضوعی معنوی قرآن» را انگیزه اصلی نگارش این کتاب دانسته است. همچنین آقای ایازی، از دیگر محققان این کتاب، در فصلنامه یاد شده، هشت ویژگی برای کتاب «تفسیر راهنما» بیان کرده است: گروهی بودن، بهره‌گیری از منابع تفسیری فراوان، بهره‌گیری از روش تفسیری جامع، تطبیق، نمایه‌زنی و موضوع‌بندی مطالب تفسیری، بهره‌گیری از روش نشانه‌شناسی، بهره‌گیری از اندیشه اجتماعی و نگارش به زبان فارسی. آقای محمد مرادی، یکی دیگر از محققان این طرح، نیز درباره این کتاب گفته است: «این کتاب در جهت نگارش یک مرجع قرآنی نگارش یافته و مرجع تفسیری، در پی انداختن طرحی نو نیست».

از مجموع سخنان طراح اصلی و دیگر محققان تأثیرگذار در نگارش دو کتاب، به دست می‌آید که بیشترین نوآوری در نگارش آن، به استخراج پیام آیات (در«تفسیر راهنما») و دسته‌بندی موضوعی پیام‌های قرآنی (در «فرهنگ قرآن») باز می‌گردد. 

جمع‌بندی:

1ـ با بررسی انجام گرفته در برخی قسمتهای این کتاب، و رجوع به مدعا و انگیزه طراح و مؤلفان کتاب «تفسیر راهنما»، به دست میآید که منابع اصلی به کار رفته در این کتاب، منابع درجه اول (رجوع مستقیم به آیات، روایات و ادله عقلی) نبوده، بلکه جمع‌آوری آراء مفسران پیشین و انتخاب یکی از اقوال موجود، در اولویت قرار داشته است. این روش، یک کار دائرة المعارفی به حساب می‌آید، نه یک تفسیر اجتهادی.

2ـ در این کتاب سعی شده است، پیام‌هایی از آیات قرآن استخراج شود. همان گونه که گفته شد، مرحله استخراج پیام‌ها، پس از مرحله تفسیر است. و با توجه به اینکه تفسیر به صورت اجتهادی صورت نگرفته است، پیام‌های مستخرج از آیات نیز با تکیه بر آراء مفسران گذشته صورت پذیرفته است. از سویی، با بررسی قسمت‌هایی از این تفسیر، به دست آمد که پیام‌های استخراج شده، در واقع در لابلای آراء تفسیری گذشتگان بوده (مخصوصا در تفاسیر متأخر، نظیر المیزان، المنار، تفسیر نمونه، تفسیر پرتویی از قرآن و ...) و هنر نویسندگان، بیرون کشیدن این پیام‌ها از میان تفاسیر (در «تفسیر راهنما»)، و دسته‌بندی آنها (در «فرهنگ قرآن») بوده است. البته ممکن است پیام‌های جدیدی نیز توسط این مؤلفان اسخراج شده باشد، که بر فرض وجود، اندک است.

3ـ کتاب «فرهنگ قرآن» که پس از کتاب «تفسیر راهنما» به نگارش در آمد، در واقع تکمیل کننده آن و دسته بندی موضوعی پیامهایی است که در کتاب اول، از آیات استخراج شده است. اما این کتاب نیز یک تفسیر موضوعی اجتهادی به شمار نمی‌آید؛ زیرا تفاسیر موضوعی به سه دسته قابل تقسیم‌اند: 1ـ توصیفی؛ که صرفا موضوعات قرآنی دسته‌بندی می‌کند؛ 2ـ تحلیلی؛ که علاوه بر دسته‌بندی موضوعی آیات قرآن، به تحلیل و جمع‌بندی آیات در آن موضوع نیز می‌پردازد (مانند تفسیر موضوعی آیت الله جوادی آملی و پیام قرآن آیت الله مکارم شیرازی) 3ـ نظریه‌پردازی؛ که علاوه بر تحلیل و جمع‌بندی آیات، در تلاش است تا نظریه قرآن را درباره یک موضوع خاص استنباط کند (رویکرد شهید صدر به تفسیر موضوعی در «المدرسه القرآنیه» چنین است). 

تفاسیر موضوعی توصیفی نیز به دو صورت «موضوعی لفظی» و «موضوعی معنوی» نگارش یافته‌اند. مراد از موضوعی لفظی آن است که عین الفاظ موجود در قرآن، فهرست‌بندی شده و دست یافتن به آیات قرآن، بر اساس الفاظ آن راحت شده است و مراد از موضوعی معنوی آن است که معانی و پیام‌های استخراج شده از آیات قرآن، به صورت موضوعی و الفبایی، دسته‌بندی شده‌اند تا برای یافتن یک مطلب از قرآن، دسترسی به آن مطلب و آیات مرتبط با آن، آسان شود.

با این توصیف، روشن شد که «فرهنگ قرآن»، یک تفسیر موضوعی توصیفی است، و حتی به مرحله تحلیل نیز نمی‌رسد، و نمی‌توان آن را یک تفسیر اجتهادی موضوعی دانست.

3ـ کتاب «تفسیر راهنما» و نیز «فرهنگ قرآن» از جهاتی شایسته تقدیر است:

الف) توجه اصالی به پیام آیات، که در تفاسر پیشین، در لابلای مباحث تفسیری گنجانده شده بود؛

ب) موضوع‌بندی معنوی محتوای آیات و آسان‌سازی دسترسی به مطالب مستخرج از آیات.

نتیجه: با عنایت به کار گروهی گسترده قرآن پژوهان در نگارش کتاب «تفسیر راهنما» و «فرهنگ قرآن» و صرف هزینه مالی و زمان طولانی برای تهیه آن، این دو اثر از جهت استخراج و موضوع‌بندی معنوی و دسته‌بندی پیام‌های قرآنی، شایسته تقدیر هستند؛ اما با توجه به اینکه، بنا به بررسی انجام گرفته و رجوع به ادعا و انگیزه مؤلفان آن، از جهت محتوایی، در عرصه تفسیر ترتیبی و تفسیر موضوعی، تکیه بر آراء مفسران بزرگ پیشین دارند و آراء تفسیری جدیدی در آنها ارائه نشده است، نمی‌توان آنها را تفسیری مستقل و در عرض دیگر تفاسیر دانست. بلکه یک نوع تلاش و اجتهاد درجه دو در آن صورت گرفته تا آراء مفسران پیشین، در قالبی نو، در اختیار عموم قرآن دوستان قرآن گیرد. 

در نهایت به این نکته باید توجه داشت که بدون شک، وقتی یک کتاب را نتوان به صورت حقیقی، تفسیر اجتهادی نامید، مؤلف آن نیز به عنوان یک مفسّر حقیقی، نخواهد بود.

علی محمدی؛ پژوهشگر علوم قرآنی و تفسیر؛ حوزه علمیه قم

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 154 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 16:53

مستند «گل محمدی» با موضوع پرونده ناتمام انفجار هشتم شهریور دفتر نخست وزیری و شهادت رجایی و باهنر ۲۹ اسفند از شبکه افق پخش می شود.

خبرگزاری مهر: برنامه «گل محمدی» با عنوان پرونده ناتمام، مستندی است که به ناگفته های پرونده انفجار دفتر نخست وزیری در سال ۱۳۶۰ می پردازد.

هشتم شهریور ماه سال ۱۳۶۰، ساعت ۳ بعد از ظهر بود که دفتر نخست وزیری در خیابان پاستور بر اثر حادثه ای تروریستی منفجر شد و طی آن، شهیدان رجایی و باهنر و جمعی از اعضای هیات دولت، ارتش، سپاه و کمیته انقلاب اسلامی که در جلسه شورای عالی امنیت ملی شرکت کرده بودند به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

در این مستند با شخصیت هایی همچون محمد حسین سرورالدین معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور، جواد منصوری معاون وزیر امور خارجه وقت، حسن غفوری فرد نماینده دور اول مجلس شورای اسلامی، محمد حسین رجایی برادر شهید رجایی، حجت الاسلام جعفر شجونی نماینده دور اول مجلس، موسی زرگر و دیگران گفت وگو شده است.

از آن زمان تاکنون سوالات زیادی در ذهن مردم باقی مانده که چه کسانی عاملان اصلی این انفجار بوده اند و چه گروه هایی از آنها حمایت می کرده اند. برخی سازمان مجاهدین خلق را مسبب این انفجار تروریستی می دانند و بعضی دیگر معتقدند آمریکا و عمالش در این کار نقش به سزایی داشته اند.

«گل محمدی» برای پخش از شبکه افق در روز شنبه ۲۹ اسفند ساعت ۲۲.۳۰ در نظر گرفته شده و تکرار آن هم در ساعت های ۸، ۱۳ و ۱۷ روز بعد روی آنتن می رود.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 179 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 16:53

سرپرست دادسرای جنایی گفت: یکی از حادثه‌دیدگان انفجار روز چهارشنبه بازار تهران امروز صبح در بیمارستان سینا فوت کرد.

خبرگزاری فارس: قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی با اعلام این خبر گفت: یک خانم 44 ساله که جزو مصدومان حادثه انفجار روز چهارشنبه در بازار تهران بود، امروز فوت کرد.

وی افزود: این خانم که در بیمارستان سینا بستری بود، از ناحیه دست، پا و شکم دچار جراحت شدید شده بود که در نهایت صبح امروز فوت کرد.

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران تصریح کرد:‌پرونده فوت این خانم با عنوان قتل در دادسرای امور جنایی مفتوح شده و دستورات لازم به پزشکی قانونی برای کالبدشکافی، تعیین علت مرگ و سایر اقدامات قضایی صادر شده است.

به گزارش فارس، در روز چهارشنبه در بازار تهران در یک پاساژ سه طبقه طلا انفجاری رخ داد که طی آن 39 نفر از شهروندان مصدوم شدند.

سردار ساجدی‌نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ عصر همان روز در محل حادثه در مصاحبه با خبرنگاران گفت: شواهدی وجود دارد که وجود مواد منفجره را منتفی می‌کند و علت حادثه به احتمال زیاد مواد شیمیایی خواهد بود.

همان شب سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی کشور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه احتمالاً مواد محترقه به جا مانده از مراسم چهارشنبه آخر سال باعث وقوع این حادثه شده است، گفت: یک نفر مظنون در این پرونده با دستور قضایی بازداشت شده است.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 153 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 16:53

منابع مطلع اعلام کردند شرکت «روس نفت » قرارداد مقدماتی فروش طولانی مدت نفت خام با شرکت های «نفت و گاز طبیعی هند» (ONGC ) و «اسار اویل» امضا کرده است.

خبرگزاری ایرنا: شرکت پالایش و پتروشمی منگلور (Mangalore Refinery and Petrochemical Ltd-MRPL) در جنوب هند سالانه 15 میلیون تن نفت خام را تصفیه می کند. 

به گفته این منابع «روس نفت» قرارداد دیگری را با شرکت نفت «اسار اویل» برای فروش سالانه 10 میلیون تن نفت خام به پالایشگاه این شرکت در ایالت گجرات امضا کرده است.

این پالایشگاه دومین پالایشگاه بزرگ نفت در هند است که می تواند سالانه 20 میلیون تن نفت خام را تصفیه کند. انتظار می رود که «روس نفت» ارسال نفت خام را به این پالایشگاه از امسال آغاز کند.

روزنامه انگلیسی زبان اکونومیک تایمز روز جمعه درگزارشی نوشت:شرکت «اسار اویل» و شرکت «پالایش و پتروشیمی منگلور» مقادیر زیادی نفت خام از ایران واردات می کنند.

براساس این گزارش ،با امضای این قراردادها امکان کاهش واردات نفت خام ایران از سوی شرکت های نفتی هند وجود دارد.

«اسار اویل» و شرکت «پالایش و پتروشیمی منگلور» حدود 90 درصد از 10 میلیون تن نفت خام وارداتی هند از ایران را در سال 2015 به خود اختصاص دادند.

هند بزرگترین واردکننده نفت خام ایران بعد از چین است.

یکی از مشاوران شرکت «کی.پی.ام.جی.» می گوید که روسیه با امضای این قراردادها بازاری مهم را برای فروش نفت خام خود بدست آورده است .

یک کارشناس انرژی گفت که ایران به شدت در صدد کسب بازارهای جدید در هند و دیگر کشورها است و به همین علت این قرارداد در دراز مدت تاثیر زیادی بر واردات نفت از ایران نخواهد گذاشت.

«جانس بنگنی»، رئیس شرکت جی.بی.سی. انرژی نیز گفت که من احساس می کنم که امضای این قراردادها تاثیر ناچیزی بر واردات نفت خام از ایران به خاطر نزدیکی این کشور به هند خواهد گذاشت .

مدیر یک پالایشگاه دولتی نیز گفت که فاصله زیاد بین روسیه و هند واردات نفت خام از این کشور را برای پالایشگران هندی گران می کند .

وی افزود:مبادله نفت خام روسیه با نفت ایران می تواند برای پالایشگاههای هند مفید باشد.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 162 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 15:46

ناظران و تحلیلگران چینی برای این باورند که سیاست های «دونالد ترامپ» از نامزدهای پیشتاز حزب جمهوری خواهان در انتخابت ریاست جمهوری آمریکا در قبال چین نگران کننده است.

خبرگزاری ایرنا: آنها تاکید دارند که «ترامپ» افکاری حمایت گرایانه و افراط گونه دارد و در سخنرانی های خود بارها چین را مورد انتقاد قرار داده و خواستار تجدید نظر در روابط با پکن شده است.

«کوجیه» یکی از روزنامه نگاران چینی خاطرنشان می کند که لفاظی های پرخاشگرایانه نامزد ریاست جمهوری آمریکا علیه دولت پکن موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.

وی در مطلبی که روزنامه گلوبال تایمز یکی از ارگان های حزب حاکم کمونیست چین از او به چاپ رسانده، خاطرنشان می کند: این مساله نه تنها دولتمردان بلکه شهروندان چینی را نیز نگران کرده است.

وی در این گزارش تاکید می کند که این سیاست ها که از سوی برخی مانند «ترامپ» عنوان می شود در واقع نشان از مشکلات فراوان اجتماعی و اقتصادی در آمریکا دارد.

نویسنده و تحلیلگر چینی تصریح می کند که برخی از نامزدهای انتخاباتی آمریکا عصبانیت خود را از اوضاع نابسامان اجتماعی آن کشور به روی چین خالی می کنند.

او تاکید می کند که رویکرد پشتیبانی فزاینده از ترامپ در آمریکا نشان می دهد که آن کشور با سیاست های حمایت گرایانه خود در حال منزوی سازی بیشتر آمریکاست و این می تواند صدمات فراوانی به روابط واشنگتن و پکن وارد کند.

«جانگ جیجو» از محققان دانشگاه روابط خارجی پکن نیز معتقد است: ترامپ عنصر پرورش یافته مکتب انزواطلبی و یکجانبه گرایی است و این را می توان از اظهاراتش درباره دیگر کشورها و دیگر اقوام و مذاهب مختلف دریافت.

وی تاکید می کند که برخی در آمریکا تاب دیدن ورود اقتصادهای قوی و نوظهور به عرصه جهانی را ندارند و به هر شکل قصد رویارویی با آن را دارند.

برخی از رسانه های گروهی آمریکا هم به چین حمله کرده و خواستار تغییر مواضع واشنگتن در قبال پکن شده اند و در گزارش های خود آورده اند واردات از چین بین سال های 1999 تا 2011 میلادی باعث بیکاری 2 میلیون و 400 هزار آمریکایی شده است.

به همین دلیل «جانگ» معتقد است که از دیدگاه برخی، در آمریکا ترامپ که گفته است بر روی واردات چین 45 درصد تعرفه می گذارد می تواند گزینه خوبی به منظور بهبود شرایط اقتصادی آن کشور باشد.

«لی کچیانگ» نخست وزیر چین این هفته در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پکن گفته بود که اگر بتوان بر اختلافات چین و آمریکا مدیریت کرد، می توان اشتراکات را به پیش برد. به همین سبب فرقی نمی کند چه کسی پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 155 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 15:46

زمین لرزه ای به قدرت 6 و 2 دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) سواحل آلاسکا را لرزاند.

خبرگزاری ایرنا: به گزارش خبرگزاری فرانسه، طبق اعلام اداره تحقیقات زمین شناسی آمریکا، این زمین لرزه ساعت 5:35 بعداز ظهر جمعه به وقت محلی (13:5شنبه به وقت گرینویچ) و در عمق 6.2 مایلی حدود 45 مایلی جنوب آلاسکا رخ داد. 

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 154 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 15:46

نیمه دوم سال جاری طرحی در سازمان تامین اجتماعی کلید خورد که اگرچه با سختی‌هایی برای بازنشستگان و مستمری بگیران همراه بود، اما در نهایت در اسفندماه به پایان رسید و آثار خوبی به همراه داشت.

خبرگزاری ایسنا: طرح پرداخت متمرکز حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی به منظور همسان سازی زمان پرداخت حقوق‌ها به اجرا در آمد و به این ترتیب آن دسته از بازنشستگان و مستمری بگیرانی که حقوق خود را از پنجم تا نوزدهم هرماه صرفاً از طریق بانک رفاه کارگران دریافت می‌کردند اکنون با تکمیل این برنامه، حقوقشان را بین 20 تا 27 هر ماه می‌گیرند.

به منظور رفع هرگونه نگرانی بابت زمان پرداخت حقوق، در ابتدای اجرای طرح در آبان ماه مراحل مختلف آن از طریق سایت سازمان تأمین اجتماعی، رسانه ملی، سایر رسانه‌های گروهی، شعب تأمین اجتماعی و کانون‌های بازنشستگان در سراسر کشور به صورت دقیق اطلاع رسانی شد.

به گفته رحیم اردلان، معاون اداری مالی سازمان تامین اجتماعی یکپارچگی در پرداخت‌ها، برقراری عدالت و رفتار همسان و عادلانه در پرداخت حقوق خارج از اولویت الفبایی، کشف و شناسایی هم پوشانی‌ها، مدیریت بهینه وجوه، سهولت در پرداخت و دریافت حقوق، دقت در پرداخت‌ها و صیانت از منابع و منافع مستمری بگیران و بازنشستگان سازمان از جمله اهداف این طرح به شمار می رود.

علی رغم آنکه گفته می‌شد بازنشستگان حقوق خود را با 30 و 40 روز تاخیر دریافت می‌کنند اما تقی پور مشاور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با رد این اظهارات پرداخت و گفت که این مساله به هیچ وجه صحت ندارد و در پرداخت حقوق بازنشستگان حتی یک روز هم تاخیر نداشته‌ایم.

در همین راستا چندی پیش سید تقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره آخرین وضعیت اجرای این طرح و میزان تحقق اهداف مطروحه به ایسنا گفت: از اسفندماه سال 94،حقوق کلیه مستمری بگیران 20 تا 27 هر ماه پرداخت می‌شود و از این پس هیچ تغییری در آن ایجاد نخواهد شد.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح عدالتی برقرار شد و بر این اساس از سال 95 کلیه پرداخت‌ها از سوی ستاد مرکزی انجام می‌شود. موفق شدیم در این طرح 7000 همپوشانی را حذف کنیم. به عنوان مثال فردی در یک شهر مستمری بازماندگی دریافت کرد و در شهر دیگری بیمه بیکاری. یا موارد دیگری بود که بیمه شده فوت کرده بود و ما همچنان به او حقوق پرداخت می‌کردیم. همه این موارد شناسایی و برطرف شده‌اند.

نوربخش اضافه کرد: علاوه بر این به سه سامانه آنلاین ثبت احوال و سازمان املاک متصل هستیم و از چهار واقعه ولادت، فوت، ازدواج و طلاق سریعا مطلع می‌شویم. امیدواریم این طرح اثرات مثبتی در جهت حذف هدر رفت منابع سازمان داشته باشد.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 160 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 14:31

جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: سفرهای نوروزی امسال در مقایسه با پارسال تاکنون حدود ۱۰ درصد افزایش نشان می دهد.

خبرگزاری تسنیم: سردار اسکندر مومنی در گفتگوی بخش خبری شبکه یک سیما افزود: بسیاری از مردم پس از تحویل سال سفر خود را آغاز می کنند بنابراین پیش بینی می کنیم سفرها افزایش قابل توجهی داشته باشد.

وی گفت:‌ در دو روز گذشته تلفات جاده ای به علت افزایش بارندگی و لغزندگی جاده ها در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش داشت.

سردار مومنی با بیان اینکه دیروز انحراف اندک یک خودرو به چپ منجر به کشته شدن 4 نفر شد، از رانندگان خواست مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه الگوی تصادفات معمولاً در نوروز متفاوت است گفت: در این ایام بیشترین تصادفات در بعد از ظهر اتفاق می افتد و علت بیشتر آن واژگونی ناشی از خستگی و خواب آلودگی است.

سردار مومنی افزود: پلیس در حوزه راهنمایی و رانندگی همه نیروها و تجهیزات خود را بسیج و صدا و سیما هم اطلاع رسانی خوبی را آغاز کرده است.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 177 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 14:31